fredag 16. januar 2009

"This is England"



Etter å ha sett This is England, er det mye man kan tenke på. Filmen tar opp interessante tema, og dokumentarklippene som starter filmen og som dukker opp underveis, gir det hele en realistisk ramme. Scenen der soldater som deltok i Falklandskrigen planter det britiske flagget for å markere seier, gir filmens tittel ekstra betydning. Likevel, det jeg først og fremst sitter igjen med, er to fantastiske skuespillerprestasjoner. Lille Shaun med den herlige latteren treffer midt i hjertet mitt. I tillegg gjør Combo inntrykk på meg. Gjennom disse prøver filmskaperne blant annet å vise oss hvor viktig det er med trygghet i oppveksten. Det er skummelt å se hvor lett man kan havne i trøbbel når det egentlig er trygghet og vennskap man søker. Filmen tar opp andre tema også som arbeidsledighet, mobbing, vold, krig og rasisme, men for meg er det skjebnen til Shaun og Combo som er mest interessant. Hva skjer videre med Shaun? Hva har han lært av det han har opplevd? Han kvitter seg med flagget og ser oss dypt i øynene i filmens sluttscene. Jeg har følelsen av at han sterkere enn han var, men jeg skulle likt å vite hva han tenker om framtida.

Kilder: Flickr, "August 23: This is England", http://www.flickr.com/search/?q=this+is+england (besøkt 16.01.2009)

Ingen kommentarer: