fredag 17. oktober 2008

Hva er en helt?


Denne gangen skal 2stc blogge om helter. Hva er en helt? Forandrer heltebildet seg ettersom tida går? Etter å ha lest Gunnlaug Ormstunges saga vet vi litt om helteidealet i vikingtida. Vi har også lest og snakket litt om de to sagnheltene Beowulf og Roland. Ville de blitt sett på som helter i dag, eller ville vi sett på dem som voldelige og sære?

Den gang jeg var ung (hmm...), var heltene mine popstjerner og filmstjerner. Jeg hadde veggene fulle av plakater av Morten Harket og Tom Cruise. I dag vet jeg ikke helt hva jeg skal svare hvis noen spør meg hvem jeg regner som en helt. Kanskje handler det mest om noen som gjør noe for andre, som ofrer seg selv for å hjelpe andre. I tillegg beundrer jeg alle som våger å være seg selv uten å bry seg om hva andre mener. Når jeg tenker etter, er Morten Harket absolutt en av disse. Jeg henger ikke opp plakatene mine igjen, men jammen fant jeg en unnskyldning for å ha et bilde av ham i bloggen...

Ingen kommentarer: